Jongste Zoon speelde enkele jaren trompet, en dat was, mmmmm, niet zo’n groot succes. Wat ‘t voor veel mensen leuk maakt: het samenspelen in een orkest, vormde voor hem een bron van frustratie. Hij speelde muzikaal,…pikte de techniek snel op, en, niet onbelangrijk, had de bravoure van een geboren koperblazer, maar het klonk in zijn oren nooit ‘echt’. Het gebrek aan rijkdom van de arrangementen voor de beginnende spelers deed in zijn oren enórme afbreuk aan hoe het ´moest zijn´.
En eerlijk – sorry, sorry aan alle fantastische fanfares en harmonieën – ik zal om dezelfde reden niet zo snel naar een concert ervan gaan. De arrangementen van de zó bekende stukken voor alleen maar blazers… Ik houd enorm van de mix van strijk- en blaasinstrumenten, laat ik het zo zeggen….
Toch heb ik heel goede herinneringen aan het spélen in een harmonie, en er ook veel aan te danken. Zo heb ik de Egmond Ouverture leren kennen. De ‘Sabeldans’ van Khatsjatoerian. De Willem Tell-ouverture. ‘Star Wars’, tja wat speelden we allemaal niet. Marsen natuurlijk, ik kan er een heleboel nog zo zingen. Maar het belangrijkste: het gevoel van samen iets geweldigs tot stand brengen. Ik begrijp daar nog steeds niets van, fascinerend is dat: hoe een harmonie, en ook een symfonieorkest of koor, één organisme kan worden, als een wolk spreeuwen in het najaar.
Dat gunde ik die jongste zoon ook, dat gun je alle kinderen.
Maar ja, zover is het niet zover gekomen, want ik was het gemopper elke week zat voor hij bij het grote orkest kon beginnen, en heb zijn lidmaatschap opgezegd: ‘En nou is het klaar!’.
Doe dat niet mensen, doe dat niet…
Moedig je leerlingen liever aan! Of doe inspiratie op over succesvolle samenwerkingen tussen muziekvereniging en basisonderwijs, zoals in een artikel uit De Pyramide (uitgave van Gehrels Muziekeducatie): ‘Sommige kinderen hebben nog nooit van een trompet gehoord’!
Toch een kleine opsteker voor de ontaarde moeder: laatst haalde zoonlief na een jaar of drie het instrument ineens weer een keer uit de koffer: ‘Mam, ik denk dat ik jazz ga spelen!’
Hij kon het nog.
Dit is een bewerking van het Redactioneel uit De Pyramide 77-04, november 2023. Zie gehrelsmuziekeducatie.nl