• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Elisabeth SmuldersElisabeth Smulders

Goeie Zinnen & Fantastiek

  • Goeie Zinnen
    • Tekstschrijven
    • Redactiewerk
    • achter Goeie Zinnen
    • Contact
    • Goeie Zinnen: blog
  • Fantastiek
    • Muziek op Schoot
    • Elisabeth leest voor
    • Workshops voor koren en andere teams
    • Agenda cursussen en activiteiten van Fantastiek
    • achter Fantastiek
    • Contact
    • Fantastiek: blog
  • Contact

24 april 2012

Melodie

Wat je oren toch voor trucjes met je uithalen als je de alt zingt in het koor. Je kunt je nooit herinneren hoe de bovenstem klinkt. 

Tenminste, ik niet. Dus als Mozarts Requiem wordt uitgezonden, stem ik van harte in – maar alleen met die middenstem. Of als ik aan een Schubertlied (voor koor) denk, of aan iets schitterends van Poulenc of Britten, dan zing ik luidkeels het hele stuk mee zonder het geringste idee van de melodie.

Nou ja. Je zou nog kunnen opmerken dat het iets positiefs is. Je zult nu tenminste elke keer dat je luistert naar de muziek in plaats van die te zingen, nog verrast worden door wat je hoort. Maar dat is niet waar ik het eerste aan denk, niet aan verrassing. Ik voel me onthand. Ik voel me een waardeloos musicus. ‘Ken ik dat stuk niet eens!’ (Ik moet hier even iets opmerken. Hoewel ik ultra-slecht ben in het onthouden van titels en namen van componisten – en dat is des te erger omdat ik toch musicoloog ben – kan ik willekeurig welke melodie zingen. Een liedje, concert, symfonie met een min of meer sterke melodische lijn: geef me er één, en ik zing mee).

Het interessante is nu, dat ik dat gevoel niet heb als ik bas speel (hoe gering mijn prestaties op dat instrument ook nog zijn). Integendeel. Ik kan de melodie heel goed horen. Wat de ervaring van het musiceren veel completer maakt. Je kunt het totale stuk ondergáán, terwijl je er tezelfdertijd deel van uitmaakt. Of misschien is het wel zo, dat de indruk van het ondergáán des te sterker is vanwege het feit dat je hoort wat jij zelf én de leading parts doen.

Maar vind ik het één daarmee dan ook leuker dan het ander? Neeneenee! Het is geen kwestie van kiezen. Beide zijn dierbare en noodzakelijke manieren om je uit te drukken. Hm. Al zou ik bij nader inzien misschien toch liever sopraan zijn geweest.

Categorie: Fantastiek Onderwerp: alt, contrabas, koormuziek, melodie, muziek, sopraan, zingen

< Achtste noot
Elisabeth leest voor uit: 8. Beste Bregje Boentjes >

Primaire Sidebar

  • Fantastiek
    • Fantastiek: blog
    • Muziek op Schoot
    • Elisabeth leest voor
    • Workshops voor koren en andere teams
    • Agenda cursussen en activiteiten van Fantastiek
    • achter Fantastiek
    • Contact
    • Lees vooraf de Algemene Voorwaarden

Laatste blogs van Fantastiek

  • Kinderboeken rondom muziek
  • Mam, dit móet je lezen: 7. One of us is lying, Karen M. McManus
  • Elisabeth leest voor uit: 36. Het geheim van het Nachtegaalbos van Lucy Strange
  • Elisabeth leest voor uit: 35. De oorlog die mijn leven redde
  • Elisabeth leest voor uit: 34. Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn

Footer

  • Goeie Zinnen
    • Goeie Zinnen: blog
    • Tekstschrijven
    • Redactiewerk
    • achter Goeie Zinnen
    • Contact
    • Lees vooraf de Algemene Voorwaarden

Contact

Beukengaard 9
5051 ZD Goirle
013 – 5 90 40 91
info@goeiezinnen.nl

Privacy beleid

Volg mij via

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Fantastiek
    • Fantastiek: blog
    • Muziek op Schoot
    • Elisabeth leest voor
    • Workshops voor koren en andere teams
    • Agenda cursussen en activiteiten van Fantastiek
    • achter Fantastiek
    • Contact
    • Lees vooraf de Algemene Voorwaarden

©2025 Elisabeth Smulders | webdesign: halfjuni.nl • webwerk